VAN RORVIK PER FIETS TERUG NAAR NEDERLAND


Vanwege de lengte van de tekst zijn enkele tekstgedeelten van de "Terugreis vanaf
Rørvik" niet op deze webpagina opgenomen. De plaatsen waar een tekstgedeelte ontbreekt zijn aangegeven met (. . .) .


Van Rørvik naar Östersund in Zweden
Na de overnachting op de camping in de omgeving van Höfles, circa 25 km van Rørvik, is de fietstocht vervolgd naar
Östersund in Zweden.



Het vertrek van de camping is laat. Om één uur ’s middags. De veerboot kan ik gelukkig gelijk oprijden. De overtocht heeft een aanzienlijke vaartijd en de volgende vertrektijd is pas over een kleine twee uur. Van Haranes fiets ik over de kustweg nr.769 via Salsnes naar Namsos. In Salsnes staat een "kro” langs de weg met uitzicht op de zeekust en is het tijd om even te pauzeren. De kustweg wordt vervolgd naar Namsos. Het is een mooie, afwisselende route langs een rotsachtige kust. Soms loopt de weg over een aantal kilometers meer landinwaarts. Er zijn een aantal pittige klimmetjes. In de omgeving van Namsos is het traject vlakker. De camping bij deze plaats ligt aan een rivier, een paar kilometer ten oosten van het centrale deel van Namsos. Het is een korte etappe vandaag met een afstand van circa 60 km.





Na een extra dag op de camping in Namsos is het vervolg van de fietstocht via weg nr.17 en nr.760 naar Grong. Van Grong is de route eerst 6 km over de E6 in zuidelijke richting om vervolgens over weg nr.74 naar Nordli en verder naar Östersund te fietsen.

Op weg nr.74 volgt het eerste deel van de route de rivier in het rivierdal en is vrij vlak. Daarna gaat de weg omhoog naar een hoogte van ongeveer 400 meter om verderop weer iets te dalen. De weg op het wat lager gelegen en vlakkere gedeelte, ligt hoofdzakelijk langs langgerekte meren. Nog voor het plaatsje Nordli (Strandvika) is een aan een meer gelegen camping, de mooie kampeerplaats voor de nacht.








’s Ochtends na een ontbijt aan het meer, vertrek ik richting Häggsjön. De eerste kilometers gaan richting het plaatsje Nordli. Even na dit plaatsje is links aangehouden en weg nr.765 gefietst. De eerste 20 km gaat deze weg geleidelijk omhoog, naar een hoogste punt van 570 meter. Vervolgens loopt de weg langs langgerekte meren richting de grens. Na de Noors-Zweedse grens krijgt de weg een nieuw nummer; weg nr.340. De weg verandert van karakter en is nu bochtiger, gedeeltelijk onverhard en er zijn frequent kleine hoogteverschillen te overbruggen. Het is een mooie fietsroute.

Na
Häggsjön is de weg breder en rechter en makkelijker te fietsen. Jammer dat het weer uitgesproken regenachtig is geworden. In Lillholmsjön is een camping met verhuur van hutten. Voor weinig geld huur ik een kleine hut voor de nacht. ’s Nachts regent het stevig door.

De vierde etappe is van Lillholmsjön naar Östersund aan het Storsjön. De route volgt de nr.340 naar Krokom. Het is een mooie fietsroute die door een golvend bosrijk landschap gaat en gedeeltelijk langs het Näldensjön loopt. In het bosrijke landschap zijn hier en daar nog sporen van houtkap te zien. Een houtkap waarbij het landschap zoveel mogelijk in takt is gelaten. Geen kaalslag van uitgestrekte bospercelen. Toch laat houtkap van kleinere stukken nog lang sporen na. In Krokom is de E14 gevolgd naar de camping in Östersund.

(. . .)


Over de Flatruet naar Funäsdalen
( . . . )
 


Na een goede nachtrust, een stevig ontbijt en de goede weerberichten durf ik een vervolg van de fietstocht wel aan. Het weer is redelijk goed vandaag. Overmorgen komt een regenfront deze kant op. Met een waterig zonnetje in Ljunsdalen is het vervolg van de fietstocht om half elf.
Van een niveau van 600 meter stijgt weg nr.534 snel naar een hoogte van bijna 1000 meter. De Flatruet, is de hoogst gelegen doorgaande weg in Zweden. De weg loopt na het gedeelte bergop, meerdere kilometers over een licht golvend plateau. De hoge bergen van Zweden en van Noorwegen liggen ver weg, maar de contouren zijn te zien in een panorama van 360-graden rondom. Zowel bij het gedeelte bergop als op het plateau is een groot geluk dat de wind in de rug staat. Er staat geen krachtige wind, maar de wind is  wel nadrukkelijk aanwezig en waait grotendeels in de fietsrichting.





Na het plateau volgt een steile afdaling naar Mittdalen. Na dit dal gaat de weg weer omhoog naar de fjell bij Funäsdalen. Na deze fjell is er een korte afdaling naar het hoger gelegen deel van Funäsdalen. Hier bevindt zich een camping. Deze ligt tegen de berg aan en heeft een aantal terrassen. De mooie camping heeft daarmee een totaal andere lay-out en situering als de meeste campings in de rivierdalen of aan de kust. De afgelopen drie dagen zijn van Östersund naar Funäsdalen in totaal ongeveer 210 km afgelegd. Bij goede fietsomstandigheden en zonder blessures is het een tamelijk lastige, maar wel een buitengewoon mooie fietsroute. Een route die moeilijk te vergelijken is met andere fietsroutes in Zweden. Bovendien geeft de route in Funäsdalen een bruikbare aansluiting op de route naar Røros in Noorwegen. En verder via Røros en Koppang naar Hamar.

De volgende dag staat de fietsetappe naar Røros op het programma. Weg nr.84 wordt vanaf Funäsdalen gevolgd naar de grens en krijgt vervolgens de codering weg nr.31. De 35 km naar de grens is een mooie en makkelijk te fietsen weg. Bij de Zweeds-Noorse grens wordt de route lastiger. Omhoog naar 840 meter en wind op kop zorgen ervoor dat dit gedeelte moeilijker te fietsen is. Het blijft echter een aantrekkelijke fietsroute. Røros ligt 45 km verder.






In Røros een uurtje pauze. Ik loop door het oude mijnstadje met de kenmerkende houten huizen en gebouwen. Het koper was hier lange tijd een belangrijke bestaansbron. De straten en de huizen geven enigszins de indruk in het decor van een westernfilm rond te lopen. In één van de eetgelegenheden eet ik een pannenkoek. De horeca en de winkels zijn ingesteld op toeristen. Van Røros fiets ik door naar Hummelfjell. De ruim twintig kilometer over weg nr.30 is licht dalend langs de rivier de Glomma. Het traject wordt snel afgelegd. Als enigste tentkampeerder sta ik op het tentenveld van de camping. Enkele huisjes zijn wel bezet. De bergen aan de oostzijde van de rivier rijzen hoog boven het dal uit.





(. . .)

Tenslotte de overtochten Esbjerg – Harwich en Harwich – Hoek van Holland en een korte terugblik

Om circa vier uur in de middag informeer ik in Esbjerg of er nog ruimte is op de overtocht van vandaag naar Harwich. Er is nog plaats, inclusief een eenvoudige slaapplaats in een meerpersoons hut. Om 18.00 uur vertrekt het schip uit Esbjerg richting Engeland, om na een reis van achttien uur rond de middag aan te meren in Harwich. De vrijdag is zonnig. De luchttemperatuur is aangenaam. De aankomst in Harwich is vanaf het dek van de veerboot in de zon te aanschouwen.





In Harwich moeten een aantal uren doorgebracht worden. De snelle veerboot Harwich – Hoek van Holland vertrekt om een uur of acht en zal rond middernacht aankomen in Hoek van Holland. Een klein stukje fietsen in Harwich levert problemen op. Op een rotonde fiets ik niet zoals het moet. Links rijden is even wennen.



Op de veerboot naar Hoek van Holland wordt een uitgebreide enquête gehouden over waarom men zich op juist deze boot bevindt, waar men vandaan komt en waar men naar toe gaat en dergelijke. Op de boot eet en drink ik nog enkele energierijke producten. Het fietsen van de afgelopen twee dagen heeft veel energie gekost. En bovendien moet ik vannacht nog ongeveer 70 km fietsen.

Terugblikkend op de terugreis is de enigste tegenslag de kortdurende, maar verontrustende blessure op het traject Östersund – Funäsdalen geweest. De gekozen fietsroute Rørvik – Östersund – Funäsdalen – Røros – Hamar - Oslo is er één om te onthouden. Er zitten een aantal zeer fraaie fietstrajecten in. Het gedeelte over weg nr.3 van Koppang naar Elverum is nogal druk en heeft een alternatief nodig.

De laatste twee fietsdagen dwars door Deens Jutland stonden vooral in het teken om zo snel mogelijk van "A naar B” te komen. Hetgeen met medewerking van de goede weers-omstandigheden in twee dagen mogelijk was. Van Rørvik naar Gorinchem in Nederland is de afgelegde fietsafstand circa 1585 km. Samen met de 3375 km van de fietstocht naar de Noordkaap komt de denkbeeldige kilometerteller op een totaal van 4960 km. Dit is de gefietste afstand met bagage. Inclusief de gefietste kilometers zonder bagage ligt het aantal kilometers 200 tot 300 km hoger.

Het allerlaatste traject met de fiets is een nachtelijk fietstocht in Nederland; van Hoek van Holland door Rotterdam en via Dordrecht naar Gorinchem. Om een uur of zeven in de ochtend is de aankomst in Gorinchem.



_______________________________ © hn - 2013 ______________________________