GEILO EN OMGEVING; DE RALLARVEGEN FIETSROUTE


Het eerste gedeelte van de tocht -  naar Geilo

Na de busreis naar Frederikshaven neem ik eerst de veerboot van Frederikshaven naar Larvik in Noorwegen. Het vertrek is om 15.30 uur. De aankomst is om 21.30 uur in de avond. Een camping wordt gevonden in de omgeving van Larvik. Een uurtje fietsen van de haven, in zuidelijke richting bij het plaatsje Stavern. Laat in de avond zet ik voor de eerste keer het nieuwe tentje op. De ondergrond loopt schuin weg en het lukt niet om het tentje goed en strak op te zetten. De volgende dag nog maar eens proberen.

Van Larvik start de fietstocht in noordelijke richting naar Geilo. Hoofdzakelijk is weg nr.40 gevolgd. Op het traject naar Geilo is gekampeerd in/bij de plaatsjes Svene en Nore. Het gedeelte van Uvdal naar Geilo heeft drie beklimmingen naar hoogten tussen de 900 en 1100 meter. De eerste beklimming is de langste en de steilste. Van Uvdal met een hoogteligging van circa 650 meter gaat de weg naar Vestulan op een hoogte van 1100 meter. De laatste afdaling is naar Geilo gelegen op een hoogte van 750 meter boven zeeniveau. In Geilo verblijf ik een aantal dagen op de camping. Deze camping is in de winter een wintersportcamping. Geilo is een wintersportplaats voor zowel alpine skiën, als voor langlauf. De skiliften op de omringende hoge heuvels zijn vanaf de camping te zien. In de zomer wordt er veel gewandeld en gefietst in de omgeving. De plaats is goed bereikbaar over de weg en met de trein.





De Rallarvegen fietsroute
De bekende fietsroute over de Rallarvegen in de nabijheid van Geilo blijkt vanwege sneeuw niet over het gehele traject begaanbaar te zijn. Vanaf Geilo fiets ik eerst het gedeelte naar Haugastol over de doorgaande weg. Om daarna de Rallarvegen tot vlak voor Finse te fietsen. Verderop is de sneeuw te nadrukkelijk aanwezig.
Het treinstation Finse ligt op een hoogte van circa 1500 meter. Sneeuwresten zijn nog niet verdwenen. Het is een mooie route met klimmen en dalen over een niet geasfalteerde weg met veel steenslag. Het is een pad door de bergen dat vroeger gebruikt is bij de aanleg van de spoorlijn die hier in de omgeving loopt.






 


Rondtoer zonder fiets
De zaterdag is bestemd voor een rondtoer naar Aurland en Flåm met bus, boot en trein. De dagreis kan geboekt worden bij het plaatselijke Toeristenkantoor. In feite wordt bij de rondtoer van de reguliere voorzieningen van het openbaar vervoer gebruik gemaakt. Op het Toeristenkantoor koop ik naast een ticket voor de rondtoer tevens een kaart van het noordelijk deel van Zuid-Noorwegen. Een kaart met voldoende detail voor de trajecten van de komende dagen in Noorwegen.

Met de bus wordt van Geilo over weg nr.50 naar Aurland gereden. Deze plaats ligt aan de Aurlandfjord, een vertakking van de Sognefjord. De busrit van enkele uren wordt afgesloten met een steile, bochtige afdaling naar Aurland aan de fjord. Met het zonnige weer zijn de vergezichten adembenemend mooi. In Aurland is op die dag een markt met een gezellige drukte.





De tocht wordt vervolgd met een korte boottocht van Aurland over de fjord naar Flåm. Dit plaatsje is bekend om de mooie ligging aan de fjord, het treinstation met de treinverbinding door de bergen en een waterval.





In Flåm wordt de trein genomen. Met een steile klim vanaf zeeniveau baant de trein zich een weg door het berglandschap naar een hoogte ver boven de duizend meter. Na enkele tientallen kilometers kan in Myrdal gekozen worden voor de richting Bergen of voor de richting Oslo.
Het treinstation van Geilo ligt aan de verbinding met Oslo.





Tijdens een pauze op Station Myrdal loop ik een stukje de Rallarvegen fietsroute richting
Flåm. Het pad gaat behoorlijk stijl omlaag richting de fjord. Er ligt hier geen sneeuw. Alleen het hoogste punt bij Finse geeft op het ogenblik problemen in verband met sneeuwresten.



Het is een mooie rondtoer waar op één dag veel te zien en te beleven is. Het weer moet, zoals op deze dag, wel een beetje meezitten
.



________________________________ © hn - 2013 ____________________________